Forsiden Hvorfor praktik! Hvor vil du hen?
Gå til Holland-forside
  Gå til Holland-forside
     
Professionel pleje og omsorg

Begrebet omsorg er kulturbestemt, og du vil finde kulturer, hvor de opfatter omsorg af ældre som meget anderledes, end det du kender til her i Danmark. Omvendt vil der være mennesker fra andre kulturer, som ikke oplever vores plejehjem som en særlig omsorgsfuld måde at behandle ældre borgere på, og som ikke kunne finde på at sende deres pårørende på sådanne hjem.

På mange områder ligner synet på omsorg og den professionelle pleje af ældre i Holland den måde, som man i Danmark udøver disse begreber på. Og den hollandske regerings politik er ligeledes: længst muligt i eget hjem.

I Holland skelner man mellem et carehome, som er for mindre plejekrævende borgere, og et nursinghome, for de mere plejekrævende borgere.  Derudover findes der flere etniske plejehjem fx for indonesiske ældre og for marokkanske ældre.

Du har mulighed for at komme i praktik på såvel et carehome som et nursinghome, så overvej i forvejen, hvor du synes, det kunne være mest lærerigt og spændende at arbejde og diskuter dette med den erhvervsfaglige vejleder, som du vil blive tilknyttet.


Selvom synet på omsorg og professionel pleje minder om det danske system, er undervisningen forskellig fra den danske. Du er sandsynligvis blevet præsenteret for Maslows behovspyramide samt Virginia Hendersons 14 grundlæggende behov, og du har lært, at du skal bruge disse teorier som udgangspunkt for dine observationer og refleksioner angående dine borgere, når du skal tilrettelægge din professionelle pleje og omsorg.

I Holland tager de i deres praktiske virke snarere udgangspunkt i en teoretiker og psykolog ved navn Thomas Gordon, som i arbejdet med ældre vægter kommunikationen i det professionelle arbejde.
På Drenthe College bliver de studerende således undervist i drama, hvor de skal arbejde med at udtrykke forskellige former for følelser. Herved bliver de mere bevidste om egne følelser og bedre til at kommunikere professionelt med andre.


En anden karakteristika ved den teoretiske undervisning i Holland er, at eleverne i højere grad undervises i demonstrationsstuer, når de skal lære professionel pleje. Den teoretiske undervisning inddrages i den praktiske undervisning, og da undervisning og praksis i Holland er integreret med tre dage i praksis og to dage på skolen, er det muligt at inddrage elevernes praktiske erfaringer i større udstrækning, end det er tilfældet herhjemme.


Mens den teoretiske undervisning på niveau et og to oftest er integreret i praksis, bliver der på niveau tre givet teoretisk undervisning, og de studerende lærer, hvordan de mest hensigtsmæssigt kan bruge de enkelte teorier i forskellige situationer.

 

 

 

     

 

Hvorfor og hvordan?
Hvor vil du hen?
Forside